Spørgsmål om energibesparelser

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål, vedrørende indberetning af energibesparelser til Energikøb.

  • Hvorfor skal man starte ansøgningen med at vælge “min nuværende varmekilde”?

Din nuværende varmekilde er afgørende for, hvilke energiforbedringer du kan ansøge om tilskud til og hvor stort et tilskud du kan få til de forskellige forbedringer. Den nuværende varmekilde er derfor afgørende for beregningen af tilskuddet.

  • Skal man være oprettet som bruger for at bruge systemet?

Ja, og for at blive oprettet skal du sende en mail til info@energikoeb.dk hvor du tilkendegiver at du vil oprettes. Derefter vil du få tilsendt et login.

  • Hvordan beregnes tilskuddets størrelse?

Tilskuddets størrelse beregnes på baggrund af Energistyrelsens standardværdikatalog, hvor der er udstukket  standarder for,  hvor meget energi man gennemsnitligt sparer pr. år ved at lave den pågældende energiforbedring. Disse værdier samt oplysninger om din nuværende varmekilde bruger vi som udgangspunkt for, at beregne dit tilskud.

  • Hvor stor en mængde af de forskellige energiforbedringer, kan man søge om tilskud til?

Der er under hver energiforbedring angivet det maksimale antal, der kan søges om. Dette antal kan være antal m2 isolering eller antal skiftede lyskilder m.m.. Det er ikke muligt at opnå tilskud til et større antal end det der er angivet.

  • Hvorledes kommer jeg ind på min side?

Du logger ind med de login oplysninger du tidligere har fået tilsendt pr mail.

  • Jeg har glemt mit password – hvad gør jeg?

Har du glemt dit password, kan du klikke på “glemt password” og oplyse din e-mailadresse. Du vil derefter modtage dit password på e-mail.

  • Jeg har fået en mail om at min ansøgning mangler dokumentation eller at dokumentationen er mangelfuld. Hvad skal jeg foretage mig?

I e-mailen står der hvad din dokumentation mangler. Du skal derefter gå ind på din side og udfylde/uploade den manglende dokumentation. Når du har udfyldt de manglende informationer, har du mulighed for at genindsende din sag igen til endelig godkendelse.

  • Jeg har kun delvist udført det, jeg har søgt tilskud til – hvad så?

Hvis du ikke udfører alt det, du har søgt energitilskud til, skal du ændre antallet i din ansøgning inden du sender den til endelig godkendelse sammen med dokumentationen. Du får selvfølgelig kun udbetalt det der er dokumentation for at du har udført.

Vi kan også ændre det antal som er indberettet såfremt dokumentationen ikke svarer til det indsendte antal. Bemærk at du ikke kan tilføje nye energiforbedringer til din ansøgning efter at du har indsendt denne. Hvis du ønsker at lave flere eller andre energiforbedringe,r må du lave en ny ansøgning.

  • Jeg har lavet andre energiforbedringer end dem jeg har ansøgt om tilskud til ? hvad så?

Hvis du allerede har udført eller fået udført arbejdet, kan du ikke få tilskud. Dette skyldes at der skal foreligge en ansøgning og godkendelse inden arbejdet kan igangsættes. Har du til gengæld skiftet mening om hvilke energiforbedring du ønsker at lave, men endnu ikke startet, kan du lave ny ansøgning indeholdende den nye energiforbedring.

  • Kan jeg videresælge min energibesparelse?

Når du ansøger om energitilskud via Energikøb, så overdrager du din energibesparelse til os og vi indrapporterer den til Energistyrelsen. Du må ikke samtidig søge tilskud gennem andre energiselskaber eller overdrage din energibesparelse til andre aktører, da energibesparelsen således vil blive dobbeltregistreret og dette er ulovligt. Vi forbeholder os ret til at kræve energitilskuddet tilbage, hvis det viser sig, at du også har solgt energibesparelsen til anden side. Bemærk i øvrigt at dette tjekkes løbende blandt andre aktører.

  • Jeg fandt ikke det svar jeg ledte efter. Hvad gør jeg?

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på info@energikoeb.dk eller på tlf 71 990 044.

Spørg Erhverv